שמן קוקוס, קרם קוקוס וכל מה שבינהם

עוגיות ריבה טבעוניות צילום: דניאל לילה סטיילינג: עמית פרבר
עוגיות ריבה טבעוניות צילום: דניאל לילה סטיילינג: עמית פרבר

 

הקוקוס כבש את המטבח של הבריאותנים, אז האם שמן קוקוס טוב לנו? ומה ההבדל בין נוזל לקרם קוקוס?  

בשנים האחרונות הפכו מוצרי הקוקוס לשם נרדף לבריאות, לאחר שנים שנחשבו כגורמים למחלות לב, בואו נעשה סדר בדברים, ונראה איך משתמשים , מה כדאי לבחור, ואיך האוכל שלכם ישתדרג בטעם אסיאתי ממכר, ועל הדרך אולי גם תרדו במשקל (למרות הקלוריות), תחדדו זכרון (אם תזכרו איפה איחסנתם את שמן הקוקוס) ותהיו בריאים יותר (אם תהיו מתונים ותשתמשו במוצרי הקוקוס במשורה).

מי קוקוס הם הנוזל השקוף הנמצא במרכז אגוז הקוקוס הצעיר (הירוק) . אלו מי קוקוס הנאספים מאגוזים ירוקים וצעירים, בטעם עדין ומתקתק, עשירים באשלגן (מינרל המצוי גם בבננה, העוזר לשמור על תיפקוד תקין של השרירים ומונע התכווצויות לאחר פעילות גופנית ) ולכן אהובים על ספורטאים ויכולים להיות תחליף למיץ שאתם רגילים לשתות.

נוזל קוקוס וקרם קוקוס מיוצרים ע"י טחינה של "בשר" הקוקוס וסחיטתו. מהסחיטה הראשונה מתקבל קרם קוקוס עשיר וסמיך ומהסחיטה השניה מתקבל נוזל הקוקוס. דרך נוספת היא טחינה של  שבבי קוקוס מיובשים עם מים וההבדל ביניהם הוא אחוזי השומן שנובעים מכמות המים בהם משתמשים בתהליך הטחינה.

ניתן למצוא נוזל וקרם קוקוס ללא חומרים משמרים (העלולים לגרום לתופעות לוואי כמו אלרגיות, כאבי ראש ועוד)  המגיעים באריזות קרטון השומרות על הטריות והטעם ונמכרות בכל רשתות המזון.

מי לקח את חלב הקוקוס שלי? בארץ יש תקנה של משרד הבריאות האומרת שחלב הוא רק מפרה/עיזים, תקנה המחייבת את היבואנים לשנות את תווית המוצר בהתאם. מטעמי כשרות הרבנות אסרה לכתוב את המילה חלב על מוצר שהוא פרווה כדי למנוע בלבול ולחשוב בטעות שמדובר במוצר חלבי ולכן, בעולם אימרו חלב קוקוס, ובישראל "נוזל קוקוס" .

שמן קוקוס מופק ממיצוי השומנים בבשר הקוקוס, הוא מכיל ויטמין E  (המסייע לבריאות הלב) , נוגדי חימצון (הנילחמים בגורמים מסרטנים) וחומצה לאורית (הנמצאת גם בחלב אם) שעוזרת בהעלאת הHDL (הכולסטרול הטוב)  ומחזקת את המערכת החיסונית. העובדה כי חומצות השומן עוברות ממערכת העיכול ישירות לדם וזמינות לייצור אנרגיה, משפיעה לטובה על חילוף החומרים, כלומר, דווקא סוג זה של שומן רווי גורם פחות להשמנה , ומחקרים הראו כי הוא תורם לפעילות המוח ועוזר במניעת אלצהיימר. הטענות ששמן קוקוס מזיק לבריאות הלב נובעות מכך שרוב המחקרים עליו התייחסו לשמן קוקוס מזוכך (היוצר שומן טרנס, הורס את חומצות השומן החיוניות ונוגדי החימצון), ומהעובדה ששמן קוקוס מכיל שומן רווי. אך יש לזכור כי בשמן הקוקוס השומן הרווי בנוי מחומצות שומן בינוניות שרשרת המשמשות כמקור אנרגיה מהיר לגוף  ולא ארוכות כמו בבשר שגורמות למחלות לב.

לשמן קוקוס נקודת עישון גבוהה (232 מעלות) והוא הופך למוצק בטמפרטורת החדר או בקירור. הוא מצוין לטיגון והקפצה, ומשמש כתחליף לחמאה במחלקת הקונדיטוריה, הטבעונית בעיקר.

חוץ מזה הוא נהדר כקרם לשיער וכמסיר איפור.

ההמלצה האחרונה של ארגון בריאות הלב האמריקאי היא לצרוך כמות קטנה (כף אחת ליום) של שמן קוקוס.

מומלץ לרכוש שמן קוקוס לא מזוכך מכבישה קרה (אם פספסתם את האותיות הקטנות, תוכלו לזהות לפי ההבדל במחיר. שמן קוקוס לא מזוכך יקר יותר.

חמאת קוקוס  מיוצרת מבשר הקוקוס וכוללת את שמן הקוקוס (על כל יתרונותיו התזונתיים), סיבים תזונתיים, חלבונים וסוכרים. היא בעלת ארומה עדינה של קוקוס, ומרקם של ממרח שומני. ההבדל בין שמן קוקוס לחמאת קוקוס הוא כמו ההבדל בין שמן שומשום לטחינה. חמאת קוקוס לא מיועדת לטיגון אלא כתוספת ארומתית, נסו להוסיף 2 כפות לתבשילי קארי תאילנדי או למרקים.

להכנת קרם קוקוס: טוחנים בבלנדר 4 כפות חמאת קוקוס עם כוס מים . מאחסנים במקרר. (להכנת נוזל קוקוס משתמשים ב 2 כפות חמאת קוקוס.)

להכנת קצפת, פרווה, טבעונית, עם טעם מתקתק טבעי (כמעט ואין צורך בסוכר): מקררים את קרם הקוקוס ל 24 שעות במקרר. מקציפים במיקסר כ 2 דקות (עם או בלי תוספת סוכר או ממתיק אחר). מחזירים למקרר לשעתיים כדי שהקצפת תתייצב

ואם האיזכור של אפייה עשה לכם חשק למשהו מתוק – נסו את עוגיות הריבה האלה:

עוגיות ריבה

 

מתוך כתבה שכתבתי למגזין "על השולחן" במדור בריאות.

Print Friendly, PDF & Email
דילוג לתוכן