באיזה שמן אתם משתמשים?

באיזה שמן אתם משתמשים צילום: זהר לוסטיגר בשן
באיזה שמן אתם משתמשים צילום: זהר לוסטיגר בשן

 

אני משתמשת כמעט תמיד בשמן זית: לתיבול, אפייה, בישול וטיגון.

אנחנו צורכים בבית כמויות גדולות של שמן זית לטיגון אפילו של שניצלים כן, לאפייה, כן אפילו חלק מהעוגות אני אופה עם שמן זית וכמובן לתיבול סלטים. אני אוהבת להזמין/לקנות שמן זית ממגדלים קטנים וכך לתמוך בחקלאות ישראלית.

שימו לב שאתם קונים שמן זית ישראלי, זאת אומרת שהוא שמן מזיתים שצמחו בישראל ועל הבקבוק שאתם קונים כתוב שמן זית ישראלי ושיש תו איכות.

לא מספיק שיהיה כתוב תו תקן. תו תקן יכול להגיד ששמן הזית ישראלי אבל למעשה הוא בוקבק בישראל אבל השמן עצמו מאירופה (או כל מקום אחר). או שהשמן מעורבב עם שמן זית ישראלי. שזה נחמד אבל לא מספיק.

שימו לב לאותיות הקטנות, האם כתוב: נארז בישראל? ובעצם השמן לא מישראל.

ולמה זה חשוב? כי ככה אנחנו תומכים בחקלאות מקומית, ביצרנים קטנים, בבתי בד ישראלים קטנים.

את רוב שמני הזית הישראלים לא ניתן להשיג בסופרים הגדולים אבל אפשר לקנות אותם דרך האינטרנט, בשיחת טלפון או ממש להגיע לבית הבד. אני מזמינה כמות גדולה של שמן זית בכל פעם, אנחנו מחסלים כאן בבית בקבוק בשבוע בערך, וככה אני יודעת שיש לי שמן זית מעולה. ברגע שתטעמו שמן זית איכותי באמת לא תוכלו להביט שוב לאחור.

שמני זית טובים שאני אוהבת, רשימה חלקית: שמן הזית של ריש לקיש ושמן הזית של קיבוץ מגל ובדרך כלל אני מזמינה כמה פחים של שמן זית. משלוחים זה הכי!

שמן זית מכיל בעיקר חומצות שומן חד בלתי רוויות שנחשבות כמקור מצוין לשומן ומסייעות להפחתת רמות הכולסטרול "הרע" – LDL ולהעלאת רמות הכולסטרול "הטוב"- HDL וכך  מסייעים בהפחתת הסיכון לחלות במחלות לב.

שמן זית מכיל כמות גדולה של פוליפנולים, נוגדי חמצון שמסייעים להאטת תהליך ההזדקנות ולהפחתת הסיכון לחלות בסוגים שונים של סרטן.

שמן זית מכיל ויטמין E שבין השאר אחראי על שמירת העור. אלו רק חלק מהיתרונות התזונתיים של שמן זית.

ובכל זאת לפעמים אני משתמשת בשמנים אחרים, בעיקר בשביל הטעם:

שמן שומשום יש לו טעם דומיננטי ואני משתמשת בו לתיבול ירקות מוקפצים, סלטים ותבשילים. בצד התזונתי: לשמן השומשום תכונות אנטי דלקתיות, הוא מכיל נוגדי חמצון ומסייע בהורדת הכולסטרול הרע (LDL).קונים שמן שומשום לא מזוכך מכבישה קרה.

שמן קוקוס השמן הזה מופק ממיצוי השומנים בפרי הקוקוס ומכיל ויטמין E, נוגדי חמצון וחומצה לאורית (הנמצאת גם בחלב אם), שעוזרת בהעלאת הכולסטרול הטוב (HDL) ומחזקת את מערכת החיסון. לשמן קוקוס נקודת עישון גבוהה (232 מעלות) ולכן הוא מצוין לטיגון והקפצה ומשמש כתחליף לחמאה באפייה. בטמפרטורת החדר (וגם בקירור) השמן הופך למוצק וכדי להפכו חזרה לנוזלי מחממים אותו מעט. שימו לב: הכמויות במתכונים מתייחסות לשמן קוקוס נוזלי.

יש הטוענים ששמן קוקוס מזיק ללב, אבל זה מתייחס לשמן קוקוס מזוכך. לכן מומלץ לקנות שמן קוקוס לא מזוכך מכבישה קרה.

ויש כמובן עוד המון שמנים טובים כמו שמן אבוקדו, שמן זרעי ענבים ושמן המפ.

מתכון פשוט עם שמן זית: ברוקולי מוקפץ בשום ג'ינג'ר ודבש

 

ותראו אותי בטלביזיה

Print Friendly, PDF & Email
דילוג לתוכן