קערת בודהה ים תיכונית
קערת בודהה ים תיכונית

 

בואו נשים דברים על השולחן: קערת בודהה, או פוקה או איך שתקראו לזה, אתם יכולים לדוגמא לקרוא לזה קערת שמתי כל מה שהיה לי במטבח וערבבתי, או קערת העמסתי המון דברים בבופה ועכשיו אני מערבב את כל הטעמים בקערה, איך שלא תסתכלו על זה, קערת בודהה, תיכף יגיע ההסבר למקור השם, היא אחד המאכלים הכי קלים להכנה, שסובלים כמעט כל גחמה קולינרית, אבל אם שמים לב לפרטים, משתמשים בחומרי גלם משובחים ודואגים לצלם את הקערה לפני שמערבבים, יש לכם מנצח.

השם קערת בודהה ניתן בזכות הנזירים באסיה שנהגו להסתובב עם קערות ריקות ברחוב ואנשים היו נותנים להם ממה שיש להם. רוכלי מזון היו שמים לנזירים בקערה קצת מהתבשילים שלהם, אנשים טובים שהביאו אוכל מהבית הוסיפו לקערה וכך הנזירים היו ממלאים את הקערות וזוכים לארוחה טובה ומזינה. האמת שעד היום אפשר לראות באסיה נזירים שמסתובבים עם קערות בודהה.

אז היום יש לי בשבילכם קערת בודהה תבלינים. ולא סתם תבלינים אלא עם תערובות תבלינים שאילת מכינה בעצמה, ותקשיבו, שמעתי עליה הרבה לפני שנפגשנו לסשן בישולים, ואני יכולה להגיד שכאלה עוד לא טעמתי. כל התבלינים של איילת הם ללא גלוטן, זאת אומרת שהם נקיים לגמרי מתוספות מיותרות שלפעמים מוסיפים לתבלינים (בעיקר כדי שהנפח שלהם יהיה גדול יותר), התבלינים טריים וכל תערובת היא עולם ומלואו. לכם נשאר רק לטעום ולהחליט איזו תערובת מתאימה לאיזה תבשיל או סלט. אני פשוט אכלתי מהתערובות ככה נקי עם הידיים, הנקיות.

ובכן, אם יש לכם במקרה במקרר אורז וקינואה מבושלים הרי שאת רוב העבודה כבר עשיתם. יש כמובן אפשרות לגוון כמו תמיד, וזה בסוף המתכון בחלק של "טיפים, גיוונים ושלל עצות"

ואם אתם כבר חזק בענייני קערות בודהה, אולי תאהבו גם את קערת בודהה-ארוחה בריאה בקערה אחת

 

 

מצרכים:

1 כוס אורז מלא (אפשר גם אורז לבן)

1 כוס קינואה

2 כוסות שעועית שחורה מבושלת (הוראות לבישול שעועית)

1 בטטה חתוכה לקוביות בגודל ביס

1 זוקיני פורס לאורך ל 4 חתיכות

1 כף שמן זית

1 כף תבלין לילו ספייס של התבלינים של איילת

10 עגבניות שרי

1 בצל סגול קצוץ

חופן פטרוזיליה קצוצה

חופן כוסברה קצוצה

1 כפית תבלין טנאסיס של התבלינים של איילת

1 כפית חגיגת עגבניות של התבלינים של איילת

רוטב:

¼ כוס טחינה גולמית משומשום מלא

1 כפית תבלין אלון דגים התבלינים של איילת

 

קערת בודהה ים תיכונית
קערת בודהה ים תיכונית

 

 

 

אופן ההכנה:

שמים בסיר אורז, כפית מלח ו 2 כוסות מים ומביאים לרתיחה. מנמיכים להבה, מכסים ומבשלים כ 45 דקות עד שהנוזלים נספגים והאורז מוכן. מצננים מעט ומעבירים לקערה.

בינתיים שמים קינואה בסיר נוסף עם 2 כוסות מים ו ½ כפית מלח ומביאים לרתיחה. מנמיכים להבה, מכסים ומבשלים 20 דקות עד שכל הנוזלים נספגים והקינואה מוכנה. מאווררים עם מזלג.

אפשר גם לבשל את הקינואה כמו פסטה: מביאים לרתיחה סיר עם שפע מים רותחים, מכניסים פנימה את הקינואה ומבשלים 15-20 דקות, עד שהקינואה מוכנה. מסננים במסננת דקה. מעבירים לקערה

מוסיפים לקערה את השעועית. הוראות לבישול השעועית

מערבבים בתבנית אפיה את רצועות הזוקיני וקוביות הבטטה עם 1 כף שמן זית לילו ספייס ואופים בתנור שחומם מראש ל 180 מעלות, כ 25 דקות או עד שקוביות הבטטה רכות אך לא רכות מדי.

מוסיפים לקערה את הזוקיני והבטטה, מוסיפים גם את עגבניות השרי, בצל סגול קצוץ, פטרוזיליה וכוסברה.

מערבבים את הטחינה עם ½ כוס מים ותבלין אלון דגים

להגשה: מערבבים את כל מרכיבי קערת הבודהה עם תבלין טנאסיס ותבלין חגיגת עגבניות.

מחלקים לקערות אישיות ומערבבים עם 2 כפות טחינה ומגישים.

 

 

טיפים, גיוונים ושלל עצות:

אפשר להשתמש כבסיס לקערת הבודהה בכל דגן שאתם אוהבים או כזה שיש לכם כבר מבושל במקרר. אורז בר, גרגירי כוסמין מבושלים, אטריות אורז, קינואה צבעונית יהיו מצוינים.

במקום רוטב טחינה אפשר לתבל בשמן זית ומיץ לימון או ברוטב מיסו

כמובן שאפשר לגוון בירקות לפי מה שיש לכם במטבח. כמעט כל ירק עונתי שיעבור צליה או אפייה יהיה נהדר כאן.

כל שעועית או חומוס יהיו מצויינים כאן. אני אוהבת לעשות יום בישול שעועיות ולהקפיא וככה תמיד יש לי שעועית בשליפה מהפריזר.

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
דילוג לתוכן