סלט פירות תאילנדי עם אורז שחור. צילום: זהר לוסטיגר בשן
סלט פירות תאילנדי עם אורז שחור. צילום: זהר לוסטיגר בשן

 

כשנסעתי לטיול הגדול אחרי הצבא התחלתי בתאילנד. גיליתי שם עולם קולינרי שאפילו לא ידעתי כמה הוא נפלא כי הייתי צעירה מדי ובין כל המאכלים התאילנדים הרגילים נתקלתי בסלט פירות תאילנדי עם אורז שחור וקרם קוקוס. הטיול הזה היה ממש מזמן, בתקופה בה לא היו טלפונים חכמים, מי חשב על הרעיון המבריק של וואטסאפ, כדי לשמור על קשר נהגנו להתקשר הביתה פעם בשבועיים, גם, אם לא התקמצנו על הכסף ובעיקר השתמשנו בשירותי הדואר שבאופן פלאי היה מסודר ומאורגן ותמיד חיכו לנו מכתבים בערימה מסודרת לפי שם. הדואר היה ממוקם מעט מחוץ לקאווסן הסואן בו נמצאים רוב התרמילאים, וברחוב שליד הדואר הסתתרה מסעדה צמחונית קטנה ומעולה שנוהלה על ידי אישה צעירה. שם נתקלתי לראשונה בסלט פירות שהוגש על בסיס אורז שחור.

אורז שחור נקרא גם אורז אסור, שהיה והאמת עדיין, אורז יקר יחסית ובתקופות קדומות רק קיסר סין ומקורביו נהנו ממנו. יש בו הרבה סיבים תזונתיים ואפילו קצת חלבון והוא ממש דומה לאורז מלא מבחינת ערכים תזונתיים. הוא מתבשל כמו אורז מלא ומתקבל אורז מעט דביק וזה בסדר. ניתן להשיג אורז שחור במעדניות שונות. אל תתבלבלו עם אורז בר שהוא אורז דק וארוך, זה משהו אחר לגמרי.

אני ממש יכולה להיזכר בטעם של הסלט הזה ושנים שיושב לי בראש שאני חייבת, ממש חייבת לשחזר את הסלט הזה. הלוואי ויכולתי פשוט לקפוץ לבנקוק ולאכול ממנו שוב. בינתים אני מכינה לי ואתם מוזמנים גם לשחזר כמה שאפשר את התענוג הזה.

אם אתם רוצים לקרוא על ההבדלים בין שמן קוקוס לקרם קוקוס ונוזל קוקוס תוכלו לקרוא כאן ואם נשאר לכם קרם קוקוס ובא לכם להכין קארי תאילנדי מושלם עם חמאת בוטנים אני ממש ממליצה

 

 

סלט פירות תאילנדי עם אורז שחור

 

 

מצרכים:

1 כוס אורז שחור (אורז אסור)

1 כוס קרם קוקוס ועוד חצי כוס קרם קוקוס לריסוק עם הקרח

2 כפות מייפל (או 2 כפות סוכר קנים)

1 כוס קוביות קרח

1 מנגו חתוך לקוביות קטנות

1 שזיף חתוך לקוביות קטנות

1 קיווי מקולף וחתוך לקוביות קטנות

3 ליצ'י קלופים ומגולענים חתוכים

1 נקטרינה חתוכה לקוביות קטנות

חופן קטן עלי נענע מופרדים

 

 

אופן ההכנה:

מתחילים בבישול האורז השחור: מביאים לרתיחה כוס אורז שחור עם כוס מים וכוס קרם קוקוס (או נוזל קוקוס) ומייפל. מנמיכים להבה ומבשלים עם מכסה סגור כ 40 דקות, עד שהאורז מוכן. האורז יוצא מעט דביק, זה בסדר, זה סוג האורז. מקררים את האורז. את כל זה אפשר להכין יום או יומיים מראש.

בינתיים מערבבים את כל הפירות בקערה.

בבלנדר או מעבד מזון מערבבים חצי כוס קרם קוקוס עם כוס קוביות קרח. מערבבים את האורז השחור המבושל עם הקרח המרוסק. מערבבים וטועמים, אולי צריך להוסיף מייפל אבל קחו בחשבון שהפירות יתנו מתיקות נוספת.

להגשה: שמים בקערה קטנה 2 כפות אורז שחור מוסיפים לקערה פירות, מעטרים עם 3 עלי נענע ומגישים.

 

 

סלט פירות תאילנדי עם אורז שחור. צילום: זהר לוסטיגר בשן

 

 

טיפים, גיוונים ושלל עצות:

אפשר כמובן לגוון בפירות לפי מה שיש לכם בבית או לפי מה שיש בעונה.

בהגשה אפשר לפזר מעל סלט הפירות רצועות קוקוס מיובש.

את האורז אפשר לבשל מראש ולשמור במקרר 3-4 ימים

 

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
דילוג לתוכן