תזונה על פי הרפואה הסינית

 

הרבה לפני שאוכל בריא הפך למקצוע עבורי, למדתי רפואה סינית, כאן בישראל למדתי 4 שנים ובהמשך

עשיתי תואר שני ברפואה סינית בסן פרנסיסקו.

כשסיימתי את הלימודים הבנתי שחלק מאוד חשוב מהטיפול באנשים הוא התזונה, ותשונה היא גם כלי שכל מטופל יכול לעזור לעצמו,

כי אחרי הכל אנחנו מה שאנחנו אוכלים.

אנסה להסביר לכם כאן ממש על קצה המזלג כמה עקרונות ברפואה סינית ודרכי הטיפול בתזונה לפי העקרונות האלה:

 

 

 

הרפואה הסינית, שיסודותיה הונחו כבר לפני 5000 שנה, רואה את האדם כשלם, כמכלול. איברי הגוף משפיעים זה על זה ומושפעים האחד מהשני, ובריאות האדם מושפעת מהסביבה, מהרגלים, מעונות השנה ומהתזונה.

על פי הרפואה הסינית, בגוף יש מערכת מרידיאנים, ערוצי אנרגיה שבהם זורם הצ'י. הצ'י הוא האנרגיה שמפעילה את הגוף, והוא ניתן לנו עוד כעוברים, בטרם הלידה.

כשהצ'י חזק וזורם ללא הפרעות האדם נחשב בריא. כדי לתחזק את הצ'י דרוש אורח חיים מאוזן, הכולל פעילות גופנית, אוויר צלול ותזונה נכונה.

מושג נוסף שהרפואה הסינית מתייחסת אליו הוא הדם, הזורם בגוף במקביל לצ'י ואתו, ונוצר גם הוא מהמזון שאותו אנחנו אוכלים.

לחות וליחה הם חלק מנוזלי הגוף וחשובים לתפקוד תקין של המערכות. עודף של לחות או ליחה גורמים לתופעות כמו צבירת נוזלים, מחלות בדרכי הנשימה ובדרכי השתן, בעיות עור, קשיי ריכוז, כאבי ראש והשמנה.

חום וקור ברפואה הסינית מתייחסים לסימפטומים שונים כמו גם לתחושות האדם לגבי גופו. אדם שחם לו תמיד, שאוהב לשתות משקאות קרים, שמתאפיין באודם בפנים ובעיניים ובדופק מהיר ייחשב כטיפוס עם מאפייני חום.

אדם שבדרך כלל נרתע מקור, מתלבש חם, מעדיף שתיה חמה או בטמפרטורת החדר ומעדיף את הקיץ, נחשב לטיפוס עם מאפייני קור.

הרפואה הסינית מאמינה בעקרון היין והיאנג, הפכים המשלימים זה את זה, מזינים ותומכים זה בזה וביחד יוצרים איזון. כדי להיות בריאים, יש להגיע לאיזון הזה.

ברפואה הסינית מדברים גם על חמשת האלמנטים – עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. לכל אלמנט איבר הקשור אליו, צבע המשויך לו, טעם המתאים לו ועונה שאתה הוא מתקשר.

 

דיקור סיני

הדיקור הסיני היא שיטת הטיפול המקובלת ביותר ברפואה הסינית. הטיפול מתבצע לאחר תשאול מפורט של המטופל, המתחיל בתיאור הסיבה העיקרית שבגללה הגיע לטיפול, ממשיך בשאלות על כל אחת ממערכות הגוף, ובהבנת הנפש וראיית העולם שלו כמכלול. הדיקור עצמו גורם לתפעול המרידיאנים, ערוצי האנרגיה בהם זורם הצ'י, במטרה לאזן את המערכות בגוף.

נקודות הדיקור נקבעות על פי הדיאגנוזה אליה הגיע המטפל לאחר השיחה עם המטופל. המטפל בוחר בדרך כלל במספר מצומצם של נקודות דיקור מבין ה-400 שנמצאות בגוף.

 

 

 

התזונה ברפואה הסינית

 

על פי הרפואה הסינית המזון הוא אחד מכלי הריפוי הטובים ביותר. התזונה היא הבסיס ליצירת צ'י ודם ומשפיעה על היכולת של הגוף לתפקד בצורה תקינה.

מניסיוני כמטפלת ברפואה סינית, העוסקת בדיקור סיני ובצמחי מרפא, השלב הראשון להחלמה הוא תזונה מאוזנת. במקרים רבים האדם יכול לשמור על מצב בריאות תקין רק על ידי מעבר לתזונה מאוזנת.

הרפואה הסינית מתייחסת אל מרכיבי המזון בארבעה מישורים – הטמפרטורה, הצבע, הטעם ועונות השנה.

 

הטמפרטורה

על פי הרפואה הסינית, לכל מזון הטמפרטורה שלו: חם, קר או ניטרלי. בחירת המזון לפי הטמפרטורה מותאמת למאפיינים של המטופל. אם הוא סובל מתופעות קור, נמליץ על מאכלים מחממים, ולהיפך.

ניתן להפוך מאכלים קרים לחמימים יותר על ידי הוספת תבלינים מחממים, כמו ג'ינג'ר, קינמון, צ'ילי, הל ופלפל שחור.

 

הצבע

על פי הרפואה הסינית, לכל איבר צבע שאליו הוא משויך. אכילת מזון בצבע המתאים יכולה לחזק את האיבר.

אדום משויך ללב ולכן מאכלים אדומים כמו סלק, עגבנייה, שעועית אזוקי, עדשים אדומות יחזקו את הלב ועשויים לפתור בעיות כמו דפיקות לב, בעיות שינה, חוסר שמחה ועוד.

צהוב וכתום משויכים לטחול ולקיבה. גזר, דלעת, בטטה, חומוס, אפונה צהובה יכולים לפתור חולשה של הטחול והקיבה המתבטאת בסימפטומים כמו דאגנות יתר, בעיות עיכול, השמנה, עייפות.

לבן משויך לריאות, ולכן מאכלים כמו שום, בצל, שעועית לבנה לסוגיה מטפלים בחולשה בריאות המתבטאת בבעיות נשימה, בעיות עור ועוד.

שחור משויך לכליות, ומאכלים שחורים כמו שעועית שחורה, עדשים שחורות ושומשום שחור יחזקו את הכליות ויסייעו להעלמת סימפטומים כמו כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים, השתנה מרובה ועוד.

ירוק משויך לכבד – ברוקולי, עלים ירוקים, שעועית מש, שעועית ירוקה, אפונה ירוקה – יכולים לסייע להסדרת חוסר איזון בכבד, המתבטא בנטייה לעצבנות, חוסר סבלנות, בעיות מחזור וכאבי מחזור. ירקות עם עלים ירוקים כהים, כמו מנגולד וקייל, מאזנים את הכבד וגם את הדם.

 

הטעם

לכל איבר על פי הרפואה הסינית טעם שאליו הוא משויך.

חריף משויך לריאות ולמעי הגס, ומשמש לטיפול בהתקררות, על ידי גרימה להזעה. דוגמאות למזון חריף הם מרכיבים כמו בצל, בצל ירוק, כרישה, קינמון, לפת, קולרבי, ג'ינג'ר.

מתוק משויך לטחול ולקיבה האחראים, על פי התזונה הסינית, לבריאות. כשמדברים על טעם מתוק ברפואה סינית, לא מתכוונים לשוקולד וממתקים, אלא למאכלים כמו אורז, שיבולת שועל, דוחן, גריסי פנינה, בטטה, גזר, דלעת, שקדים, תמרים, תפוח עץ. הירקות המתוקים מחזקים את הצ'י.

חמוץ משויך לכבד, שהוא, על פי הרפואה הסינית, אחראי על זרימה חופשית של צ'י בגוף. כשהצ'י זורם בחופשיות, הכאבים נעלמים. בעיות מחזור כמו תסמונת קדם וסתית, כאבי מחזור, מחזור לא סדיר, דימומים כבדים ועוד מיוחסות לזרימה לא תקינה של צ'י הכבד. כעס, אגרסיביות, התמרמרות, חוסר סבלנות, התנהגות אימפולסיבית מיוחסים אף הם לזרימה לא חלקה של צ'י הכבד. מזון חמוץ – לימון, חומץ – יעזור לכבד בתפקודו.

מר משויך ללב. ברפואה סינית אומרים שהטעם המר שומר על שמחה בלב. חסה, סלרי, אספרגוס, אלפלפא, שיפון, שיבולת שועל, קינואה ואמרנט מטהרים רעילות, משככים חום ומייבשים לחות.

מלוח משויך לכליות. סימנים כלליים של חוסר איזון בכליות, כמו כאבי גב תחתון, כאבי ברכיים, השתנה מרובה, צפצופים באוזניים, בעיות פריון, נטייה לפחד קשורים להיחלשות הכליות ומזונות מלוחים, בצריכה מבוקרת יחזקו את הכליות. מזונות נוספים המחזקים את הכליות הם שעועיות, בעיקר שעועית שחורה. קינואה, אגוזי מלך, דובדבנים, ירקות שורש, כוסמין, חילבה, אספרגוס, סלק, גזר ודוחן.

 

 

עונות השנה

על פי עקרונות הרפואה הסינית, עלינו לאכול בהתאם לעונות השנה.

בחורף הנטייה היא להתכנס, להישאר יותר בבית, לאגור חום ומזון. זה הזמן למנוחה ולצבירת כוח.

הגוף נוטה להשמין מעט, וזה בסדר, כחלק מתהליך האגירה. כשממשיכים לאכול על פי העונות, המשקל ירד מעט  בעונה הבאה (אביב).

בחורף יש לאכול תבשילים בבישול ארוך, מרקים חמים ועשירים, שורשים, דגנים מלאים, קטניות שבושלו זמן ממושך, זרעים ואגוזים המכילים שומנים (מהסוג הטוב) ומאכלים עם אנרגיה מלוחה, כמו אצות (לא אוכל שהומלח בהרבה מלח). המתכונים המתאימים לעונה הם מרק עדשים אדומות, מרק עדשים ירוקות, אורז אוצרות, אינצ'לדה שעועית שחורה, מתכוני הבטטות.

באביב, תקופת הפריחה, העלים צעירים וזה הזמן להתחדשות וניקוי, ולהכנסת מאכלים קלים יותר לתפריט. תבשילים בשיטת הקפצה לזמן קצר, עלים ירוקים, נבטים, ותוספת מעט פירות וירקות טריים (לא מבושלים). האוכל החורפי הכבד יותר, שגרם לעלייה קלה במשקל, מפנה את מקומו לאנרגיה קלילה יותר. המתכונים המתאימים הם אספרגוס בשמן שומשום ולימון, 3 אפונים מוקפצים, ברוקולי ברוטב צ'ילי הדרים, גזר ברוטב לימון וג'ינג'ר, סלט גזר, סלט כרוב סגול וחמוציות, עלים ירוקים פטריות ואגוזים, סלט סלק גזר ושאר שורשים.

בקיץ פעילים יותר ומבלים הרבה מחוץ לבית. האוכל צריך להיות קליל יותר מאשר בחורף – מאכלים מוקפצים, מבושלים לזמן קצר. זה הזמן להוסיף ירקות טריים (סלטים) לתפריט, ולהתמקד באוכל שמתעכל מהר יותר. מתכונים מתאימים הם סלט פטרוזיליה, ברוקולי עם רוזמרין וצנוברים, טופו וירקות מוקפצים בנוסח תאילנדי, אורז מוקפץ עם ירקות, אטריות שעועית עם ירקות מוקפצים, במיה ברימונים.

בסתיו חוזרת אנרגיית ההתכנסות, כהכנה לחורף. זה הזמן לעבור למאכלים מחממים, שבושלו זמן ארוך יותר או לאפייה ממושכת בתנור. מתאים להוסיף לתפריט יותר דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים.

מתכונים מתאימים הם דלעת צלויה עם תבלינים, דלעת ערמונים ממולאת, כרובית ברוטב טחינה, שעועית ירוקה עם בצל מטוגן ואגוזי לוז.

 

 

 

הבישול ברפואה הסינית

 

על פי הראייה הסינית, הקיבה היא האיבר העיקרי המשמש לעיכול האוכל. פעולת העיכול דורשת אנרגיה, לכן רצוי שהאוכל יהיה חם ומבושל כדי להקל על הקיבה. אכילת הרבה מאכלים קרים (שצוננו במקרר או שלא עברו תהליך חימום בבישול, באפייה, בטיגון או בהקפצה), גורמת לקיבה לעבוד קשה יותר כדי "לחמם" את האוכל כדי שיתעכל טוב יותר. כשהקיבה עובדת קשה יותר לאורך זמן היא נחלשת והופכת ליעילה פחות. בעקבות זאת נתקלים בבעיות עיכול המשפיעות על כלל המערכות בגוף (שהרי הרפואה הסינית מתייחסת לגוף כמכלול שלם).

הרפואה הסינית מצביעה על כמה שיטות בישול:

בישול ארוך הנהוג בעיקר בחורף, נועד לתבשילים כבדים יותר המתבשלים בסיר זמן ארוך על אש נמוכה או נאפים בחום נמוך בתנור זמן ממושך.

אידוי הכוונה לשימוש בסיר אידוי או לבישול קצר מאוד במעט מים רותחים וסינון המים בתום הבישול. האידוי שומר על מרבית הערכים התזונתיים של האוכל.

הקפצה חימום ווק לטמפרטורה גבוהה, הוספת שמן ומרכיבים כמו ירקות וערבוב מהיר שלהם למשך זמן קצר מאוד. גם טכניקה זו, הנפוצה מאד במטבחי סין ואסיה, שומרת על מירב הערכים התזונתיים של האוכל.

אפייה אפייה בתנור, בחום גבוה לזמן קצר או בחום בינוני לזמן ארוך יותר, מוסיפה אנרגיה מחממת לאוכל.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
דילוג לתוכן